Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Wśród FV, które przyszło mi ostatnio rozliczać, znalazła się taka za kampanie Google Ads i Facebook Ads. No i pojawił się problem… Nie jestem w ogóle pewien jak takie dokumenty zaksięgować – jaka kolumna? Jak ująć koszty w rejestrze i deklaracji vat? Proszę o pomoc i wyjaśnienie. Dziękuję! – Pyta Pan Adam

Świat social media jest najszybciej rozwijającą się formą reklamy i prezentacji swojej firmy i wykonywanych przez nią usług. Wszystkie pojawiające się tam reklamy i sponsorowane kampanie mają na celu przeciągnąć potencjalnych klientów.

Nie jest Pan pierwszą osobą, która boryka się z myślami jak poprawnie zaksięgować koszty kampanii Google Ads oraz Facebook. O ile faktura z Facebook’a jest dobrze czytelna, o tyle gorzej jest z fakturą z Google, gdzie pierwsza strona mówi o czym innym niż druga. Poniżej przedstawię jak zbudowane są te dwie kampanie i jak poprawnie ujmować je w księgach.

Kampania Facebook

Chcąc korzystać z płatnych kampanii Facebooka’a musimy założyć sobie konto na tym portalu. Na początek aby wszystko ruszyło i było promowane wpłacamy środki do swojego portfela. Generowane przez nas płatne kampanie reklamowe automatycznie pobierają z niego środki. W momencie ich wyczerpania, zostaje wystawiona faktura. Jeśli na początku zakładania konta, odpowiednio jest uzupełnimy i zaznaczymy, że jesteśmy podatnikami VAT zarejestrowanymi do transakcji wewnątrzwspólnotowych to Facebook wygeneruje nam fakturę bez VAT. Po naszej stronie wystąpi obowiązek rozliczenia podatku VAT czyli transakcja będzie miała charakter importu usług. Powoduje to konieczność wykazania tej faktury w pliku JPK oraz wartości faktury i podatku odpowiednio w pozycjach 29 i 30 deklaracji VAT-7. Natomiast w KPIR będzie to pozostały wydatek czyli kolumna numer 13.

Do niedawna jeszcze dużo przedsiębiorców wahało się czy faktury z Facebook’a mogą ujmować w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Wątpliwość tak wynikała z tego, że Facebook wystawiając fakturę nie mieli na dokumencie „daty wystawienia” tylko „datę płatności”. W świetle przepisów obowiązujących w polskim prawie, taka faktura była błędnie wystawiona.

Google Ads

Kampania Google Ads działa podobnie jak kampania Facebook. Różnica jest tylko w samej konstrukcji faktury i sposobie jej księgowania. Pierwsza strona faktury z Google zawiera wszystkie informacje, które musi mieć ten dokumenty aby był uznany za fakturę. Dodatkowa jest tam podana wartość wpłaconych środków. Kwota ta stanowi podstawę naliczenia podatku VAT do transakcji sklasyfikowanej jako import usług, gdzie podatek VAT rozlicza nabywca usług. Prezentacji tej operacji gospodarczej w JPK i deklaracji wygląda tak samo jak ww kampania Facebook’a.

Różnica mieści się na drugiej stronie tej faktury. Znajdują się tam informacje o wartości wpłaconych środków oraz pozycja zawierająca wartość faktycznie wykonanych usług („Google Ads”). Wartość ta stanowi koszt uzyskania przychodu wykazana w kolumnie numer 13 KPIR (pozostałe wydatki).