Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Mam dopiero 24 lata i właśnie założyłam moją pierwszą firmę. Bardzo dużo wokół mnie w związku z tym dzieje się ostatnio. Aktualnie zaczęło zgłaszać się coraz więcej potencjalnych kontrahentów. A ja? Nie cieszę się, a bardziej czuję, że mam problem. Skąd wiedzieć komu zaufać? Ja wiem, że istnieje opcja zaliczki, ale jeśli nie to… co poza tym może choć trochę podnieść wiarygodność potencjalnego klienta? – Pyta Pani Karolina

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma problemami oraz ryzykiem dotyczącym potencjalnych klientów. Czy zapłacą nam w terminie lub czy w ogólne nam zapłacą? Czy mogę mu zaufać? Czy jest to rzetelna firma? Czy istnieje ryzyko, że za przeprowadzoną transakcje mogę mieć problemy?

Ministerstwo Finansów co jakiś czas wprowadza kolejne rozwiązania, które powodują możliwość zweryfikowania swoich kontrahentów. Od 1 września wprowadzono białą listę, gdzie po numerze NIP kontrahenta możemy zweryfikować co to za firma, czy jest aktywnym podatnikiem VAT, czy został może z jakiejś przyczyny wykreślony. To narzędzie pozwala nam dokonać wstępnej weryfikacji swojego kontrahenta.

Innym sposobem może być wykupienie abonamentu w Krajowym Rejestrze Długów. Jest to platforma wymiany informacji gospodarczej, gdzie zbierane i udostępniane są dane na temat sytuacji finansowej konsumentów oraz firm. Dzięki rejestracji na ww. portalu można ograniczyć ryzyko, że zostaniemy oszukani przez nieuczciwych klientów, a jednocześnie możemy zyskać więcej klientów dla swojej firmy poprzez promowanie rzetelności i uczciwości własnej firmy w ramach programu Rzetelna Firma.

Kolejny sposób to Rejestr Dłużników Niewypłacalnych. Są tam zawarte dane o wszystkich podmiotach, które nie regulują swoich zobowiązań i stały się przez to niewypłacalne. Dokonywanie transakcji z takimi podmiotami jest bardzo ryzykowne, ponieważ możemy nie otrzymać należnej nam kwoty za sprzedany towar lub usługę.

Z problemem wiarygodności naszego kontrahenta możemy się uporać poprzez poproszenie o przedłożenie przez niego zaświadczeń o niezaleganiu w płatnościach zarówno z urzędu skarbowego jak i ZUS. Jest to również kolejna rzecz, która podnosi wiarygodność naszego klienta.

Kiedy mamy trochę więcej czasu, możemy również sami przejrzeć internet w celu znalezienia informacji na temat naszego klienta. Co prawda nie możemy traktować w 100% na poważnie tego co jest tam napisane ale w każdej informacji jest jakieś ziarno prawdy.