Prowadziłem jednoosobową działalność gospodarczą, którą ostatnio – ze względu na zupełny brak przychodów i perspektyw – zdecydowałem się zlikwidować. Pomyślałem w związku z tym o wszystkim… prawie. Nie wiem co dalej z leasingiem… To leasing operacyjny, jestem w połowie spłacania rat. Jak to dalej wygląda, skoro już nie mogę tego wpisać w koszty, co z poprzednimi ratami, mam korygować faktury? Co z autem, gdy spłacę wszystkie raty? Proszę o wyjaśnienie. – Pyta Pan Franciszek

Sytuacja jaka obecnie panuje nie jest łatwa dla większości przedsiębiorców. Niektórzy zmuszeni są do podjęcia wręcz radykalnych decyzji związanych ze zwolnieniem pracowników, zawieszeniem działalności, a w ostateczności nawet jej likwidacji. Jako działający przedsiębiorcy często jesteśmy związani różnymi umowami długoterminowymi.

W przypadku likwidacji działalności pojawiają się zapytania co z tym zrobić?

Umowa leasingowa a likwidacja działalności

Przedsiębiorca, który podejmuje decyzję o likwidacji działalności, ma kilka wariantów rozwiązania tego problemu, w zależności na ile pozwalają mu warunki umowy oraz dostępne opcje u leasingodawcy.

Pierwszym wariantem jest wcześniejszy wykup. Jest on możliwy z zachowaniem odpowiednich warunków umowy. Musimy pamiętać, że minimalny okres trwania umowy leasingu operacyjnego wynosi 2 lata.

Drugim wariantem jest zamiana leasingu firmowego na leasing konsumencki. Niestety nie każdy leasingodawca udziela leasingów konsumenckich. Jednak jeśli taka opcja byłaby możliwa, to warto ją przemyśleć. Zmiana na leasing konsumencki odbywa się na podstawie aneksu. Nie powoduje negatywnych skutków podatkowych oraz konieczności korygowania poprzednio zaksięgowanych faktur, które były wystawione na firmę.

Trzecią opcją zamknięcia sprawy z leasingiem jest dokonanie cesji umowy na innego leasingobiorcę.
W momencie kiedy jesteśmy zdecydowani zrezygnować z samochodu ze względów finansowych, możemy przepisać umowę na kogoś innego, jeśli warunki umowy na to pozwalają.

A może warto… tylko zawiesić działalność?

Na koniec dodatkowa rada dla Pana. Myślę, że warto również rozważyć zawieszenie działalności a nie jej zamknięcie. Wtedy nie musimy dokonywać żadnych zmian umowy leasingowej. W sytuacji, gdy rynek uległby polepszeniu, może zdecyduje się Pan na dalszą działalność. Wtedy w pierwszym okresie odwieszenia, jest możliwość odliczenia podatku VAT z wszystkich wystawionych faktur za ratę leasingową w okresie zawieszenia.

Gdy umowa leasingowa dobiega końca z momentem wystawienia ostatniej faktury leasingowej następuje wykup samochodu, na podstawie której staje się Pan właścicielem przedmiotu leasingu. Następuje wtedy obowiązek przerejestrowania samochodu na nowego właściciela.