Należę do lokalnego związku przedsiębiorców. Często spotkamy się w małym gronie, żeby dyskutować o obecnej sytuacji na rynku pracy. Podczas jednego z zebrań pierwszy raz zetknęłam się z pojęciem „podwyżka inflacyjna”. Ostatnio inflacja faktycznie rośnie, mógłby Pan w związku z tym napisać więcej o tego typu pomocy dla pracowników? Czy jest obowiązkowa, na jakich zasadach miałaby być ustalona itd. ? Dziękuję!
– Iga

Obecne inflacja w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie. Wskaźnik inflacji za listopad bieżącego roku wyniósł aż 7,7%. Ekonomiści przewidują, że poziom inflacji będzie jeszcze większy.

Spadek siły nabywczej pieniądza spada, co oznacza, że za równowartość wydanej w tym roku kwoty kupimy mniej towaru niż za tą samą wartość rok temu.

Podwyżka inflacyjna – co to oznacza ?

Podwyżka inflacyjna to nic innego jak waloryzacja wynagrodzenia o wskaźnik inflacji za rok poprzedni. Przedsiębiorca może w ten sposób zrekompensować pracownikom ciężar inflacji.

Dokonanie podwyżki wynagrodzenia w związku z rosnącą inflacją nie jest obowiązkiem pracodawcy, a jego możliwością. Informację o ewentualnym zastosowaniu takiej podwyżki powinny być zawarte w wewnętrznych regulaminach (np. zakładowy regulamin wynagrodzeń).

Pracodawca zobowiązany jest natomiast do wypłaty wynagrodzenia za pracę pracownikowi w wartości nie niższej niż minimalne wynagrodzenia ustalone na bieżący rok w przeliczeniu na pełen etat. W tym roku wysokość tego wynagrodzenia wynosi 2800 zł brutto, a od 1 stycznia 2022 roku będzie wynosiło 3.010 zł brutto.

Warto przemyśleć pojęcie podwyżki inflacyjnej przez przedsiębiorcę w kontekście poprawy warunków wynagrodzenia swoich pracowników.

Obecne konkurencja i podaż pracy na rynku jest bardzo duża i przedsiębiorcy mają problem ze znalezieniem odpowiednich dla ich branż pracowników. Firmy decydują się na różnego rodzaju benefity, np. karty Multisport, Medicover, LuxMed, posiłki w miejscu pracy, aby zwiększyć atrakcyjność swojej oferty o pracy. Wprowadzenie zapisu o podwyżce inflacyjnej również mogłoby wyróżnić tą ofertę na tle innych.