Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Tomasz Olejniczak

Księgowy w Biurze Rachunkowym

Dzień dobry, czy mogliby Państwo przybliżyć zasady związane z możliwością zatrudnienia pracownika, który ma z firmą podpisaną umowę o pracę dodatkowo na umowę zlecenie? Będę wdzięczny – Jan

Przedsiębiorca jako właściciel ma najczęściej najwięcej obowiązków na swojej głowie. Kiedy zaczyna mu brakować czasu, warto pomyśleć o zleceniu części tych obowiązków dla innych osób. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zlecić je swoim pracownikom na podstawie dodatkowej umowy zlecenie.

Oczywiście pod warunkiem, że wyrażą na to chęci.

Umowa o pracę oraz umowa zlecenie z jednym pracodawcą

Pracodawca może w jednym czasie podpisać z pracownikiem umowę o pracę oraz umowę zlecenie. Bardzo ważną kwestią, aby umowa zlecenie nie została podważona, jest zakres obowiązków, jaki obejmuje. Powinien być inny i nie powinien pokrywać się z zakresem obowiązków wynikających z umowy o pracę. Należy bardzo na to uważać.

Składki ZUS od umowy zlecenia przy jednoczesnej umowie o pracę

W przypadku zawarcia umowy zlecenie z pracodawcą, z którym wiąże nas umowa o pracę, od umowy zlecenie będą naliczone pełne składki ZUS. Oznacza to, że wynagrodzenie z tytułu zlecenia, będzie w tym przypadku traktowane tak samo jak wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę. Suma wynagrodzeń będzie stanowić jedną podstawę do odprowadzenia składek ZUS oraz zostanie wszystko wykazane na jednym raporcie RCA. Nie powstanie obowiązek dodatkowo zgłaszać pracownika z tytułu umowy zlecenia z kodem 04 11.