W telewizji świąteczne reklamy, w sklepach świąteczne wystawy… Boże Narodzenie już niedługo, a świąteczną atmosferę możemy poczuć nie tylko w domach, ale również w biurach i innych firmach. Na co trzeba uważać, zaliczając świąteczne wydatki do kosztów firmowych? Czy można kupić choinkę „na firmę”? Jak rozliczyć w podatkach zakup prezentów dla kontrahentów? Oto przedświąteczny poradnik przedsiębiorcy w 4 punktach:

 1. Choinka, stroiki, bombki i inne ozdoby świąteczne.

Wydatki na wystrój świąteczny bez problemów można ująć w kosztach firmowych – o ile wyposażenie czy dekoracje znajdą się w miejscu, gdzie przedsiębiorca prowadzi działalność, a precyzyjniej: w miejscu, gdzie przyjmuje klientów czy kontrahentów lub gdzie pracują pracownicy. Uwaga! W sytuacji, gdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność pod adresem zamieszkania, gdzie nie gości kontrahentów, zakupi choinkę – zapewne fiskus uzna to to za wydatek na cele osobiste, którego nie można ująć w kosztach firmowych.

2. Kartki świąteczne.

Wydatki na zakup i wysłanie kartek świątecznych również można uznać za koszty firmowe. Oprócz miłego zwyczaju, kartki świąteczne wysłane do kontrahentów czy klientów mogą pełnić dodatkową funkcję reklamy naszych produktów i usług, lub przynajmniej przypomnienia o istnieniu naszej firmy.

3. Prezenty.

Rozliczenie podatkowe prezentów jest już nieco bardziej skomplikowane – dla ułatwienia, podzieliliśmy tą część na podpunkty.

  • Czy wydatki na prezenty mogą być kosztem? Tak, ale tylko w dwóch przypadkach: po pierwsze, jeżeli przekazanie prezentu ma wyraźny związek z działalnością naszej firmy. Warto przy tym zaznaczyć, że samo umieszczenie logo naszej firmy na prezencie to za mało – prezent powinien kojarzyć się z naszą firmą, powinien reklamować naszą firmę. Drugi przypadek, to prezenty dla pracowników – jak inne świadczenia na rzecz pracowników, mogą być zaliczone do kosztów.
  • Czy od wydatków na prezenty można odliczyć VAT? Tak.
  • Czy od przekazanego prezentu należy zapłacić PIT? Tak, jeżeli obdarowanym jest nasz pracownik lub zleceniobiorca – wartość prezentu należy doliczyć do jego listy płac. Jeżeli natomiast przekazujemy prezent kontrahentowi, a wartość prezentu reklamowego przekracza 200zł – nie trzeba płacić podatku, lecz powinniśmy wystawić obdarowanemu informację podatkową o wartości prezentu (PIT-8C).
  • Czy od przekazanych prezentów należy zapłacić VAT? Tak, jeżeli przy zakupie prezentu mieliśmy prawo do odliczenia VAT, i nie jest to tzw. prezent o małej wartości (czyli do 10zł) ani próbka. Możliwe jest uniknięcie opodatkowania VAT przekazywanych prezentów również o większej wartości (do 100zł), jeżeli prowadzimy szczegółową ewidencję z wykazem osób obdarowanych.

4. Wigilia firmowa.

Jeżeli przedsiębiorca finansuje spotkanie z kontrahentami z okazji Świąt, powinien rozpatrzyć, czy przypadkiem nie jest to impreza w celu reprezentacyjnym – wtedy wydatki poniesione na jej organizację nie będą mogły być zaliczone do kosztów. Jeżeli jednak spotkanie ma charakter reklamowy, szkoleniowy lub roboczy, a przedsiębiorca będzie mógł to udowodnić – wydatki te zaliczymy do kosztów.

Jeżeli firmowa wigilia jest spotkaniem wewnętrznym dla pracowników – to podobnie jak wcześniej wspomniano, rozliczamy te wydatki w kosztach jak inne świadczenia dla pracowników. Odrębną kwestią może być naliczenie podatku dochodowego od korzyści, jakie odnieśli pracownicy, uczestnicząc w takim wydarzeniu. Urzędy skarbowe wydają niestety rozbieżne interpretacje w tej sprawie.